Orto-Med Kraków

WYKONYWANE ZABIEGI

DERMATOLOGIA

- Dermatoskopia

- Pobieranie wycinków do badania histopatologicznego

- Łyżeczkowanie małych zmian skórnych

CHIRURGIA OGÓLNA I DZIECIĘCA

- Usuwanie zmian skórnych i podskórnych (znamion barwnikowych, guzków tkanek miękkich, kaszaków, tłuszczaków)

- Szycie ran

- Leczenie wrastających paznokci (zachowawcze i chirurgiczne)

CHIRURGIA NACZYNIOWA

- Skleroterapia naczyń żylnych (żylaków)

ORTOPEDIA

- Iniekcje dostawowe z kwasu hialuronowego

- Iniekcje dostawowe z osocza bogatopłytkowego (PRP)

Terapia autogenicznymi czynnikami wzrostu

Czynniki wzrostu to białka, które stymulują regeneracyję tkanek po uszkodzeniu. Największa koncentracja tych białek występuje w ziarnistościach płytek krwi. W odpowiedzi na uszkodzenie tkanek czynniki wzrostu są uwalniane w trakcie procesu krzepnięcia krwi i stymulują migrację komórek do miejsca uszkodzenia, ich namnażanie i różnicowanie. Wspomagają również tworzenie nowych naczyń krwionośnych. Od kilku lat czynniki wzrostu używane są w różnych gałęziach medycyny. W ortopedii stosowane są do przyśpieszenia zrostu kostnego i gojenia tkanek miękkich – mięśni i ścięgien.

Najczęściej terapię czynnikami wzrostu stosujemy w przypadku:

• leczenia zmian zwyrodnieniowych stawów kolanowych,
  • urazów sportowych (urazy mięśni, stawów – skokowego i kolanowego)
  • zmian zwyrodnieniowe ścięgna Achillesa,
  • opóźnionego zrostu kostnego,
  • entezopatie (czyli choroby przyczepów ścięgien do kości) – kolano skoczka (przyczep więzadła rzepki),
  • łokieć tenisisty, łokieć golfisty, ostrogi piętowe (czyli choroba rozcięgna podeszwowego),

Stosowaną przez nas metodą uzyskania czynników wzrostu jest przygotowanie osocza bogatopłytkowego – PRP (Platelet Rich Plasma). Podczas terapii mamy do czynienia wyłącznie z własną krwią Pacjenta, a zatem nie występuje ryzyko transmisji chorób wirusowych, lub reakcji uczuleniowej.

Procedura przebiega w następujący sposób:

Pacjent kwalifikowany jest do terapii czynnikami wzrostu przez lekarza prowadzącego. Od Pacjenta pobierane jest około 20 ml krwi żylnej. Następnie krew jest wirowana. Dzięki temu otrzymujemy 10 ml bogatopłytkowego osocza. Odwirowane osocze jest wstrzykiwane przez lekarza w chorobowo zmienione miejsce. Wadą metody jest ból podczas podawania osocza oraz utrzymujące się przez kilka dni po zabiegu dolegliwości bólowe. Ponieważ niektóre leki przeciwbólowe mogą zahamować działanie czynników wzrostu, istotne jest aby przyjmować tylko te leki, które zleci lekarz prowadzący terapię. Czasem niezbędne jest także czasowe unieruchomienie uszkodzonej okolicy w ortezie, aby stworzyć najbardziej dogodne warunki do gojenia. Bardzo ważnym elementem terapii jest także rehabilitacja, w trakcie której, dzięki właściwie dobranym ćwiczeniom, odpowiednio obciąża się gojące tkanki.

Czy kwas hialuronowy to nadzieja na zdrowe stawy?

W ostatnich latach wprowadzono do leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów kwas hialuronowy – główny składnik płynu stawowego. W warunkach fizjologicznych hialuronian (sól kwasu hialuronowego) jest związkiem tworzonym i wydzielanym do płynu stawowego przez komórki błony maziowej. Warunkuje on lepko-sprężyste właściwości płynu stawowego oraz odgrywa istotną rolę w prawidłowym ruchu stawu. W przebiegu choroby zwyrodnieniowej stawów zmniejsza się stężenie hialuronianu. Można uzupełnić te ubytki wprowadzając dostawowo w iniekcjach kwas hialuronowy. Taki zabieg powoduje wzrost lepkości i elastyczności płynu stawowego, jego odżywienie oraz zwiększenie „śliskości” chrząstki stawowej, co poprawia warunki biomechaniczne stawu. Zaletą kwasu hialuronowego jest prawie całkowity brak efektów ubocznych. Największa zauważalna poprawa występuje u pacjentów z pierwszym stopniem zmian radiologicznych w stawie (do ok. 90%), ale nawet u pacjentów z czwartym stopniem zaawansowania choroby dochodzi do znacznego złagodzenia dolegliwości (ok. 40–50%). Co ciekawe, przy drugiej serii iniekcji znaczna część pacjentów zgłasza znacznie szybszą poprawę i zmniejszenie dolegliwości bólowych (ok. 80%).

- Terapia autogenicznymi czynnikami wzrostu

Czynniki wzrostu to białka, które stymulują regenerację tkanek po uszkodzeniu. Największa koncentracja tych białek występuje w ziarnistościach płytek krwi. W odpowiedzi na uszkodzenie tkanek czynniki wzrostu są uwalniane w trakcie procesu krzepnięcia krwi i stymulują migrację komórek do miejsca uszkodzenia, ich namnażanie i różnicowanie. Wspomagają również tworzenie nowych naczyń krwionośnych.

Najczęściej terapię czynnikami wzrostu stosujemy w przypadku:

•  leczenia zmian zwyrodnieniowych stawów kolanowych,
  • urazów sportowych (urazy mięśni, stawów – skokowego i kolanowego),
  • zmian zwyrodnieniowe ścięgna Achillesa,
  • opóźnionego zrostu kostnego,

Procedura przebiega w następujący sposób:

- Leczenie choroby zwyrodnieniowej stawów kwasem hialuronowym

- Badanie stóp i indywidualny dobór wkładek

REUMATOLOGIA

- Iniekcje około i dostawowe

USG DZIECI I DOROSŁYCH

- Dorośli: USG stawów, naczyń (Doppler)

- Dzieci: USG bioder, przezciemiączkowe, jamy brzusznej

Badanie USG u dzieci pozwala na wczesne wykrycie zmian rozwojowych, chorobotwórczych a także pourazowych.
U małych dzieci najczęściej wykonuje się badanie przezciemiączkowe mózgu, badanie jamy brzusznej, oraz stawów biodrowych.
USG przezciemiączkowe jest badanie bezbolesnym i całkowicie bezpiecznym. Daje możliwość natychmiastowej oceny struktur mózgowia. Służy do wykrywania powikłań poporodowych i wad wrodzonych mózgu w tym zaburzeń związanych z krążeniem płynu mózgowo-rdzeniowego.

Badanie jamy brzusznej pozwala ocenić stan narządów jamy brzusznej. Najważniejsze punkty diagnostyczne to: wątroba, pęcherzyk i drogi żółciowe, trzustka, śledziona, przewód pokarmowy, nerki i nadnercza, śródbrzusze i węzły chłonne, narządy miednicy mniejszej i pęcherz moczowy.

Z kolei USG stawów biodrowych umożliwia ich ocenę pod kątem wrodzonej dysplazji – wady wrodzonej, która wymaga wczesnego leczenia.
U dzieci starszych najcześciej diagnostyka USG dotyczy jamy brzusznej, tarczycy, tkanek miękkich. Jest to badanie dzięki któremu możliwe jest wczesne wykrycie zmian nowotworowych jak również zmian pourazowych. W obecnych czasach USG jest podstawowym narzędziem w pracy lekarza – można powiedzieć, że jest to stetoskop XXI wieku.