Endoprotezoplastyka stawu biodrowego

Stałe, ostre dolegliwości bólowe, które nie pozwalają spać i znaczne ograniczenie ruchomości stawu biodrowego to podstawowe objawy procesu zwyrodnieniowego. Kiedy zawiodą metody leczenia zachowawczego (terapia lekowa i rehabilitacja), jedynym zabiegiem powodującym ustąpienie objawów jest endoprotezoplastyka, czyli zabieg wszczepienia sztucznego stawu. Operacja wszczepienia stawu biodrowego jest zabiegiem mającym zastąpić uszkodzone elementy stawu biodrowego. Staw biodrowy jest stawem kulistym, w którym głowa kości udowej osadzona jest w panewce. Powierzchnie obu tych części stawu wyścieła gładka struktura zwana chrząstką stawową. Choroba zwyrodnieniowa doprowadza do zużycia chrząstki, odsłaniając leżącą pod nią kość.

Podczas zabiegu wszczepienia stawu biodrowego lekarz-operator zamienia zużytą głowę kości udowej na metalową lub ceramiczną kulę osadzoną na trzpieniu, panewka zaś zostaje rozwiercona i zastąpiona plastikową lub metalową z plastikową wkładką.

Zabieg ten zajmuje około 2 godzin. Operator wykonuje pojedyncze cięcie (długości 20-30 cm lub 6-10 cm w przypadku techniki małoinwazyjnej) z boku chorego biodra i uda.

W szpitalu ORTO-MED stosujemy endoprotezy czołowych producentów. Każdy przypadek traktowany jest indywidualnie, czyli rodzaj protezy dobierany jest do konkretnego Pacjenta. Ma to zapewnić pełne bezpieczeństwo i długoletnie zadowolenie naszych Pacjentów po wykonanym zabiegu wszczepienia sztucznego stawu.

Rehabilitacja jest bardzo ważnym elementem procesu leczenia po zabiegu wszczepienia stawu biodrowego. W naszym szpitalu jest to rutynowe działanie. Pacjenci są rehabilitowani przez 7 dni tygodnia. Z reguły szybko sami stają na nogach i rozpoczynają chodzenie o kulach. W niektórych przypadkach na początku Pacjenci mogą wymagać chodzika lub balkonika do chodzenia. Chodzenie o kulach rozpoczynają później. Podczas rehabilitacji Pacjenci uczą się chodzić, pokonywać schody, siadać i wstawać z siedzeń oraz wsiadać i wysiadać z pojazdów, jak również korzystania z toalety. Długość hospitalizacji jest różna i zależy głównie od stanu zdrowia pacjenta przed zabiegiem. Waha się w granicach od 3 do 8 dni.

Czas powrotu do domu w znacznej mierze zależy od warunków socjalnych. Osoby mieszkające w domach lub mieszkaniach wyposażonych w łazienki, do których można dotrzeć bez konieczności pokonywania schodów, wypisywani są do domu szybciej, niż osoby mieszkające w domach, w których konieczne jest pokonywanie wielu stopni. Osobom mieszkającym z odpowiedzialnym opiekunem lub rodziną będzie oczywiście łatwiej niż osobom mieszkającym samotnie.

Powrót do pracy następuje zwykle po okresie 3 miesięcy, ale wiele osób wraca do pracy wcześniej. Prowadzenie pojazdów mechanicznych dozwolone jest zwykle po upływie sześciu tygodni. Większość pacjentów jest w stanie pokonywać schody w ciągu tygodnia od zabiegu.

Rehabilitacja po operacji pomaga w powrocie do dawnej sprawności, w uruchamianiu biodra i może w znacznym stopniu skrócić czas powrotu do pracy. Jeśli biodro bardzo zesztywnieje, wówczas pomoc rehabilitanta może być niezbędna jeszcze przez wiele tygodni po operacji, już w warunkach domowych.